Ο Μάνος και η Σία έχουν μία μικρή μεταποιητική μονάδα. Καλλιεργούν και συσκευάζουν στο δικό τους συσκευαστήριο τα προϊόντα τους και προσπαθούν να τα προωθήσουν στην Ελληνική και διεθνή αγορά. Φυσικά έχουν επιλέξει να χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητες που τους προσφέρει το σύστημα online διαφημίσεων Google Ads για να κάνουν γνωστά τα προϊόντα τους.
Και φυσικά επέλεξαν να τρέξουν οι ίδιοι τις διαφημιστικές καμπάνιες τους ώστε να μη χρειαστεί να πληρώσουν κάποιον εξωτερικό συνεργάτη για να τις ελέγχει και να τις βελτιστοποιεί.
Άλλωστε το σύστημα των Google Ads μοιάζει εύκολο στη διαχείριση.
Φτιάχνεις μία καμπάνια, προσθέτεις μερικές διαφημίσεις και λέξεις κλειδιά, ορίζεις τον ημερήσιο προϋπολογισμό και έτσι απλά έχεις τις διαφημίσεις σου να προβάλλονται στο Internet.
Βέβαια αν θέλεις να το αξιοποιήσεις σωστά πρέπει να διαβάσεις πολύ και να αποκτήσεις εμπειρία μαζί του. Η θεωρία είναι πολύ διαφορετική από την πράξη.
Τον Μάνο και της Σία μου τους σύστησε ένας κοινός φίλος που ήξερε ότι η δουλειά μου μέσω της εταιρείας μου της AlterMarket είναι η online διαφήμιση, είμαι πιστοποιημένος στο Google Ads και είμαι ένας από τους πολύ λίγους Google Partners στην Ελλάδα. Ήξερε τον ενθουσιασμό και το πάθος μου για αυτόν τον τομέα και τη διάθεση μου να βοηθώ όσο περισσότερο μπορώ.
Μίλησα με τον Μάνο στο τηλέφωνο και πρέπει να σας ομολογήσω ότι αυτά που άκουσα δεν ήταν ξένα σε μένα.
Ο Μάνος και οι Σία κάνουν σχεδόν τα πάντα στην επιχείρησή τους. Είναι παραγωγοί, πωλητές, λογιστές, σύμβουλοι. Τους τελευταίους μήνες αναγκάστηκαν να γίνουν και μαρκετίστες. Ότι δηλαδή κάνουν πάρα πολλές μικρές Ελληνικές επιχειρήσεις. Να μην πω οι περισσότερες.
Μου είπε ότι τρέχουν καμπάνιες στο Google Ads εδώ και 4 μήνες, πήραν και το κουπόνι των 75 Ευρώ για αρχή από τη Google, αλλά δεν είναι ευχαριστημένοι γιατί δεν βλέπουν αποτέλεσμα.
Ξοδεύουν όλο τον προϋπολογισμό που έχουν ορίσει, έχουν πολλά κλικ, αλλά το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που περίμεναν.
Ο Μάνος ακουγόταν απογοητευμένος γιατί είχε ακούσει καλά λόγια για τις διαφημίσεις Google Ads και πως άλλοι έχουν επιτύχει χρησιμοποιώντας τις. Αισθανόταν ότι ξοδεύει τσάμπα τα χρήματά του. Είχε απογοητευτεί.
Μιλήσαμε για τους στόχους του, για τα προϊόντα του, για τις αγορές που θέλει να απευθυνθεί, για το site του και τις δυνατότητες που έχει.
Του είπα ότι ο μόνος τρόπος για να του φανώ χρήσιμος σε αυτή τη φάση είναι να μου επιτρέψει να δω το λογαριασμό στο Google Ads. Τον ρώτησα αν θα ήθελε να μου δώσει το Google Customer ID του ώστε να μπορέσω να δω το λογαριασμό του και τις ρυθμίσεις που έχει κάνει.
Θα έβλεπα τι είχε κάνει, θα επεσήμανα τα λάθη του και θα με πλήρωνε μία μικρή αμοιβή, αν έμενε ευχαριστημένος.
Στη συνέχεια αν ήθελε, θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία σε πιο σταθερή βάση ώστε να έχει πραγματικά καλά αποτελέσματα από τη διαφήμιση μέσω των Google Ads, χωρίς να ξοδεύει μία περιουσία. Το άθροισμα της διαφημιστικής δαπάνη μαζί με την αμοιβή μου, θα ήταν τελικά μικρότερη από ότι ξόδευε τώρα.
Δέχθηκε. Μου έστειλε το Google Customer ID του.
Συνδέθηκα στον Google Ads λογαριασμό του και άρχισα τη διερεύνηση.
Όποτε ελέγχω καμπάνιες Google Ads που έχουν στηθεί από τους ίδιους τους επαγγελματίες βλέπω ότι σπαταλούν πολλά χρήματα χωρίς αποτέλεσμα, Ο Μάνος δεν ήταν εξαίρεση. Οι ρυθμίσεις και οι καμπάνιες τους δεν είναι σωστά στημένες. Δεν εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες του συστήματος. Κάνουν λάθη.
Σήμερα θα μοιραστώ μαζί σας κάποια από τα λάθη που είδα στο λογαριασμό του Μάνου, αλλά και σε άλλους λογαριασμούς που έχω ελέγξει.
Negative Keywords
Τα Negative keywords, οι αρνητικές λέξεις κλειδιά, είναι κάτι που οι περισσότεροι δεν χρησιμοποιούν στις ρυθμίσεις τους. Με τα negative keywords μπορείτε να επιλέξετε τις λέξεις κλειδιά για τις οποίες δεν θέλετε να εμφανίζονται οι διαφημίσεις σας ώστε να επικεντρωθείτε μόνο στις αναζητήσεις που πραγματικά αφορούν τη δουλειά σας.
Θα εκπλαγείτε πόσα πολλά κλικ πληρώνετε για αναζητήσεις που δεν έχουν κάποια σχέση με αυτό που διαφημίζετε.
Ad Scheduling
Το Ad Scheduling, το πότε δηλαδή θα εμφανίζονται οι διαφημίσεις σας είναι κάτι που πολλοί παραμελούν να ορίσουν με αποτέλεσμα οι διαφημίσεις τους να εμφανίζονται συνεχώς. Οι διαφημίσεις εμφανίζονται ακόμη και σε ώρες που δεν υπάρχει κανείς να σηκώσει το τηλέφωνο γιατί η επιχείρηση είναι κλειστή.
Επίσης, επειδή συνήθως έχουν στη διάθεσή τους σχετικά μικρό προϋπολογισμό, απλώνοντας την εμφάνιση των διαφημίσεων σε όλη την ημέρα, αυτές προβάλλονται τόσο σπάνια που είναι σα να μην προβάλλονται.
Mobile Search
Το Mobile Search, η αναζήτηση από κινητά τηλέφωνα, είναι κάτι που πάρα πολλοί δεν χρησιμοποιούν. Κι όμως η εμφάνιση διαφημίσεων σε κινητά τηλέφωνα είναι πολύ αποτελεσματική αν γίνεται σωστά. Η χρήση των κινητών τηλεφώνων για ενημέρωση και αναζήτηση αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.
Πολλοί που χρησιμοποιούν τη δυνατότητα του mobile search, κάνουν το λάθος να χρησιμοποιούν τις ίδιες διαφημίσεις με αυτές που προβάλλονται στους σταθερούς υπολογιστές. Τα κινητά τηλέφωνα έχουν περιορισμένο χώρο σε σχέση με τις οθόνες των υπολογιστών. Οι διαφημίσεις στις περισσότερες περιπτώσεις δεν μπορεί να είναι οι ίδιες.
Κάποιοι παραπονιούνται ότι το Mobile Search έχει πολλά κλικ αλλά λίγες πωλήσεις. Δεν φταίει το mobile search σε αυτό. Φταίει ότι δεν έχουν κάνει σωστές ρυθμίσεις στην καμπάνια!
Bounce Rate
Το Bounce Rate με απλά λόγια είναι πόσο ενδιαφέρουσα βρίσκουν τη σελίδα στην οποία τους οδηγεί η διαφήμιση και αν φεύγουν από αυτή (bounce) ή όχι.
Για να έχετε αυτή την πληροφόρηση, πρέπει να συνδέσετε το λογαριασμό Adwords με το λογαριασμό Google Analytics. Και όπως ήδη καταλάβατε, οι περισσότεροι δεν το κάνουν με αποτέλεσμα να χάνουν σημαντική πληροφόρηση και να σπαταλούν τα χρήματά τους σε μία σελίδα που δεν έχει ενδιαφέρον και δεν κάνει τους υποψήφιους να αγοράσουν.
Πληρώνουν δηλαδή για κλικ που τελικά δεν φέρνουν πωλήσεις. Αν όμως ήξεραν ότι η σελίδα στην οποία οδηγούν τους ενδιαφερόμενους δεν έχει… ενδιαφέρον, θα τη διόρθωναν και θα βελτίωναν τις πωλήσεις τους. Ή δεν θα πόνταραν στις λέξεις κλειδιά που δεν σχετίζονται με τη σελίδα τους. Και στις δύο περιπτώσεις θα έκαναν οικονομία και θα είχαν καλύτερα αποτελέσματα.
Location
Ξέρετε ότι με τα Google Ads μπορείτε να στοχεύετε συγκεκριμένες περιοχές (location); Αν όχι, οι διαφημίσεις προβάλλονται παντού, ακόμη και σε μέρη από τα οποία δεν μπορείτε να αποκτήσετε πελάτες.
Αν υποθέσουμε ότι έχετε μία επιχείρηση που μπορεί να εξυπηρετήσει πελάτες μόνον από τη Θεσσαλονίκη. Αν δέχεστε και πληρώνετε κλικ από την Αθήνα ή την Κρήτη, απλά ξοδεύετε τα λεφτά σας τσάμπα. Κανένας ενδιαφερόμενος από την Αθήνα ή την Κρήτη δε θα κάνει αγορά από εσάς.
Networks
Τα networks είναι οι τοποθεσίες που προβάλλονται οι διαφημίσεις σας. Περιλαμβάνουν το Search network (το γνωστό google.gr, η σελίδα αναζητήσεων της Google) και το Display network (site που συνεργάζονται με τη Google και προβάλλουν διαφημίσεις από το δίκτυο της Google).
Η Google σας προτείνει να προβάλλετε τις διαφημίσεις και στα δύο δίκτυα. Είναι όμως αυτό που πραγματικά χρειάζεστε; Μπορεί όμως η προβολή διαφημίσεων στο display network να μην ταιριάζει με τον προϋπολογισμό ή με τις ανάγκες σας.
Επίσης, πρέπει να έχετε διαφορετικές καμπάνιες για το search και διαφορετικές για το display network. Το κοινό και η ψυχολογία του είναι διαφορετική, οπότε πρέπει να προσαρμόσετε τις καμπάνιες σε αυτά τα δεδομένα.
Quality Score
Το Quality Score είναι ένα από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος μίας καμπάνιας, που όμως οι περισσότεροι υποτιμούν γιατί δε γνωρίζουν.
Με απλά λόγια, όσο πιο σχετική είναι η σελίδα στην οποία οδηγείτε έναν ενδιαφερόμενο που έχει κάνει κλικ στη διαφήμισή σας, με τη λέξη κλειδί για την οποία προβλήθηκε η διαφήμισή σας, τόσο μικρότερο θα είναι το κόστος του κλικ.
Ας υποθέσουμε ότι πουλάτε κονσέρβες ροδάκινο. Αν έχετε επιλέξει ως λέξη κλειδί το “βερίκοκα”, ώστε να δουν περισσότεροι τη διαφήμισή σας και κάποιος κάνει κλικ στη διαφήμιση, θα πληρώσετε περισσότερα για το κλικ από ότι αν κάποιος έρθει κάνοντας κλικ στη λέξη κλειδί “ροδάκινο”.
Κι αυτό γιατί στη δεύτερη περίπτωση η λέξη κλειδί είναι πιο σχετική με το περιεχόμενο της σελίδας και άρα έχει υψηλότερο quality score.
Υψηλό quality score σημαίνει χαμηλότερο κόστος ανά κλικ.
Για να βελτιώσετε αυτή την παράμετρο, πρέπει είτε να προσαρμόσετε τις λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιείτε, είτε να αλλάξετε τη σελίδα σας.
Match Types
Υπάρχουν 5 είδη επιλογών όσον αφορά το είδος του “ταιριάσματος” των λέξεων κλειδιών με τις αναζητήσεις που κάνουν οι ενδιαφερόμενοι. Αυτά είναι:
- Broad Match
- Broad Match Modifier
- Phrase Match
- Exact Match
- Negative Match
Εξ ορισμού οι νέες καμπάνιες χρησιμοποιούν την επιλογή Broad Match. Είναι αυτή προτείνεται για αρχάριους.
Με την επιλογή broad match, οι διαφημίσεις σας προβάλλονται για ότι έχει σχέση (με την ευρεία έννοια) με τις λέξεις κλειδιά που έχετε επιλέξει.
Αν έχετε υψηλό προϋπολογισμό και θέλετε να φαίνεστε παντού, αυτή η επιλογή είναι μία χαρά.
Αν όμως έχετε περιορισμένο προϋπολογισμό, θα θέλατε να επενδύσετε τα χρήματά σας μόνο για κλικ που είναι πιο κοντά σε αυτό που ακριβώς προσφέρετε.
Σε αυτή την περίπτωση, οι επιλογές phrase match και exact match είναι πιο κοντά σε αυτό που ζητάτε.
Όπως θα καταλάβατε, οι περισσότεροι λογαριασμοί που έχω ελέγξει χρησιμοποιούν την επιλογή broad match με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούν σωστά τον προϋπολογισμό τους.
Remarketing
Με απλά λόγια το remarketing είναι η εμφάνιση διαφημίσεων σε όσους έχουν επισκεφθεί το site σας και έχουν κάποια συγκεκριμένη ενέργεια σε αυτό ή επισκεύτηκαν κάποια συγκεκριμένη σελίδα του.
Με το remarketing μπορείτε να προβάλετε ξανά διαφημίσεις σε αυτούς που ξέρετε ότι ενδιαφέρθηκαν για αυτό που προσφέρετε ώστε να αυξήσετε τις πιθανότητες να έχετε μία πώληση ή εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να έχετε πολύ καλά αποτελέσματα με πολύ μικρό κόστος.
Για να μπορέσετε να έχετε πρόσβαση σε αυτή τη δυνατότητα, πρέπει να εγκαταστήσετε στο website σας έναν κώδικα που εκδίδει η Google και να ενημερώσετε το κοινό για αυτό!
Οι διαφημίσεις σας μπορούν να εμφανίζονται στο display και στο search network της Google.
Οι περισσότεροι δεν χρησιμοποιούν το remarketing γιατί δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει ή γιατί δεν ξέρουν πως να το εφαρμόσουν.
Advertising Budget
Είναι πλέον γνωστό σε όλους ότι η online διαφήμιση είναι ο πιο οικονομικός και αποτελεσματικός τρόπος διαφήμισης.
Δεν είναι όμως τσάμπα ούτε δωρεάν γιατί όλοι διαφημίζονται online και υπάρχει ανταγωνισμός.
Ο διαφημιστικός προϋπολογισμός πρέπει να είναι ρεαλιστικός και προσαρμοσμένος στον τομέα που δραστηριοποιήστε.
Είναι ουτοπικό να περιμένετε σε κάποιους τομείς επενδύοντας 1 έως 5 Ευρώ την ημέρα να δείτε θεαματικά αποτελέσματα.
Γιατί απλά οι ανταγωνιστές δίνουν περισσότερα.
Οι θέσεις εμφάνισης των διαφημίσεων είναι πεπερασμένες, ειδικά μετά την τελευταία αλλαγή που έκανε η Google, οπότε οι δικές σας διαφημίσεις δεν προβάλλονται σε θέσεις που έχουν αποτέλεσμα.
Αυτό που συμβουλεύω τους πελάτες μου είναι “Μην σκέφτεστε πόσα μπορεί να ξοδέψετε. Τρομάξτε με το πόσα μπορεί να κερδίσετε αν το κάνετε σωστά”.
Competition
Εκπληκτικά σπάνια ελέγχουν τι κάνει ο ανταγωνισμός.
Αποτέλεσμα να μην προσαρμόζονται οι καμπάνιες και οι διαφημίσεις.
Άλλες φορές να ξοδεύονται περισσότερα χρήματα ενώ πραγματικά δε χρειάζεται.
Να μην μπορούν να δουν που βρίσκεται η καμπάνια τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Experiment!
Πάρα πολύ θα ήθελα να πω ότι υπάρχει μία μαγική συνταγή επιτυχίας.
Αν υπήρχε θα βλέπαμε παντού τις τέλειες καμπάνιες, τις τέλειες διαφημίσεις.
Διαφημίσεις από εταιρίες κολοσσούς που θα σάρωναν την αγορά.
Κι όμως ακόμη και οι εταιρείες κολοσσοί, με τους ιλιγγιώδεις διαφημιστικούς προϋπολογισμούς, πειραματίζονται συνεχώς σχετικά με το τι δουλεύει και τι όχι.
Μπορείτε να το κάνετε κι εσείς με πολύ μικρό κόστος.
Landing Page
Για το τέλος άφησα το καλύτερο. Το πιο δυνατό σας σημείο.
Το Landing Page.
Τί είναι το Landing Page;
Είναι η σελίδα στην οποία οδηγείτε όποιον έκανε κλικ στη διαφήμισή σας.
Είναι εκεί που θα πρέπει να πείσετε τον υποψήφιο πελάτη ότι είστε αυτό που ψάχνει.
Είναι η σελίδα όπου θα πρέπει να υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα σε αυτό που διαφημίζετε και ανάμεσα σε αυτό που θέλει ο πελάτης να δει.
Πολλοί μου λένε ότι στέλνουν τους πελάτες στην αρχική σελίδα του site τους. Θα ψάξουν λέει και θα βρουν αυτό που τους ενδιαφέρει.
Πόσο λάθος είναι!
Ο μέσος υποψήφιος πελάτης αφιερώνει μόλις μερικά δευτερόλεπτα μέχρι να αποφασίσει αν τον ενδιαφέρει αυτό που βλέπει.
Με μία λάθος Landing Page, πληρώνουμε κλικ αλλά δεν έχουμε αποτέλεσμα. Θυμάστε το παράπονο του Μάνου;
Μόνο μία σωστά σχεδιασμένη Landing Page φέρνει αποτελέσματα.
Ιδανικά, κάθε καμπάνια πρέπει να έχει τη δική της Landing Page.
Πρόταση
Αν θέλετε να ελέγξω και τη δική σας διαφημιστική καμπάνια παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μου.
Επίλογος
Ο Μάνος και η Σία είναι φανταστικά πρόσωπα.
Η ιστορία τους όμως δεν απέχει καθόλου από την πραγματικότητα που συναντώ πολύ συχνά.
Αν είστε παραγωγός, μεταποιητής, έχετε γεωπονικό κατάστημα, πουλάτε κάτι, φτιάχνετε κάτι, έχετε κατάστημα, έχετε επιχείρηση…
Αν θέλετε να ελέγξω και το δικό σας λογαριασμό Google Ads και να σας κάνω προτάσεις για αλλαγές, ώστε να αυξήσετε την απόδοση και την αποτελεσματικότητα, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου. Θα χαρώ να σας βοηθήσω!
Ηλίας Αντωνόπουλος
MSc E-Business
Google Partner
Google Ads Certified
Facebook Blueprint Certified
Tags: GOOGLE ADS • ONLINE MARKETING • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ • ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ • ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΕΣ